Czy Google Ads jest dla każdego?

Promocja w Internecie to konieczność, żeby przetrwać i skutecznie rozwinąć swój biznes w wirtualnej przestrzeni. Istnieje wiele dostępnych ścieżek reklamy płatnej, z której warto korzystać. Do najbardziej powszechnych należy zdecydowanie Google Ads. Jak działa, do czego może się przydać w dużych i małych firmach ten rodzaj reklamy oraz dla kogo tak naprawdę jest ona przeznaczona?
Skąd się wzięły AdWordsy?
Na początek zacznijmy od odrobiny teorii i rysu historycznego.
Czym są Google Ads? Ujmując temat w najprostszy sposób: to system reklamowy wymyślony przez Google, czyli największego potentata na rynku wyszukiwarek.
Został on stworzony w roku 2000 i nieprzerwanie rozwija się do dziś. Pierwotna nazwa, stosowana przez wiele lat to AdWords i pod tym określeniem wciąż funkcjonująca wśród wielu użytkowników.
Podstawowym sposobem działania Adsów jest tworzenie linku sponsorowanego, widocznego dla użytkownika, który wpisał daną frazę w wyszukiwarkę. Może się to odbywać na dwa różne sposoby: poprzez wybór witryn internetowych, na których będą widoczne reklamy lub przez wybór słów kluczowych, na których szczególnie nam zależy.
Pierwsza opcja pozwala nam skanalizować reklamę i wyświetlać ją w miejscach, które z jakiegoś powodu mogą być ważne dla naszej branży. Druga metoda pozwala dotrzeć do klientów, poszukujących odpowiedzi na konkretne zapytania.
Korzyści płynące ze stosowania Google Ads
Tworzenie kampanii Google Ads pozwala na dotarcie do szerokiego grona użytkowników Internetu, z którymi w inny sposób moglibyśmy nie być w stanie nawiązać kontaktu. Pozwalają one również zaistnieć na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, bez długofalowych procesów optymalizacji witryny i żmudnego pozycjonowania czy pozyskiwania linków.
Wielką zaletą Adsów jest to, że linki sponsorowane pojawiają się nie tylko na stronie Google, ale również na wielu stronach ich partnerów, dzięki czemu zasięg takiej kampanii jest olbrzymi.
Od przybytku głowa nie boli – rodzaje reklam AdWords
Początkowo AdWordsy składały się wyłącznie z kilku linijek tekstu. Obecnie system reklamowy Google umożliwia tworzenie wielu różnych reklam, które skutecznie pozyskują nowych klientów dla przedsiębiorców na całym świecie. Jakie są najbardziej podstawowe ich rodzaje?
Reklamy tekstowe
To forma stosowana od dawna, ale wciąż ciesząca się wielką popularnością. Składa się ona z nagłówka, adresu url, który prowadzi wprost do strony reklamodawcy, a także treści reklamy, do której stworzenia wykorzystano konkretne słowa kluczowe. Nie ma ograniczeń do jednej lub dwóch fraz. Można kreować rozbudowane kampanie, zawierające wiele szczegółowych słów, które będą kierować ruch do naszej witryny lub sklepu, znacząco wpływając na jego rozwój.
Banery
Sama treść niekiedy to za mało. Dlatego też Google stworzyło opcję banerów, które umieszcza się na konkretnych stronach. Mogą być statyczne albo dynamiczne. W ofercie znajduje się kilka różnych wielkości reklam, dzięki czemu można dobrać ich wielkość do potrzeb i możliwości naszej firmy. Ludzie są w większości przypadków wzrokowcami, dlatego też atrakcyjna wizualnie reklama może w dużej mierze zwiększyć naszą szansę na skuteczną i pozytywną konwersję.
Reklamy video
Podobnie jak na Facebooku, tak i w Google ostatnimi czasy mocno promowane są reklamy video. Reklamy filmowe oferowane przez system Google Ads wyświetlają się w różnych miejscach, między innymi na YouTube’ie. Bywają prezentowane na początku filmu, a także w jego trakcie, a reklamodawcy są zobowiązani do zapłacenia za treść promocyjną tylko wówczas, gdy użytkownicy zobaczą 30 sekund filmu lub ewentualnie wejdą w inną interakcję, na przykład klikając w link do strony.
Remarketing
Remarketing to jedna z najprężniej rozwijających się ostatnio dziedzin reklamy internetowej. Na czym polega? Pozwala na ponowne dotarcie do osób, które wcześniej odwiedziły naszą stronę, ale z jakiegoś powodu opuściły ją, bez dokonania konwersji, czyli na przykład nie dokończyły zakupów, porzucając koszyk.
Reklama tego typu wykorzystuje ciasteczka, dzięki którym może wyłowić osoby, które już na stronie były z całego ogólnego ruchu. Do nich następnie kierowane są specjalnie przygotowane reklamy. Mogą być one dodatkowo personalizowane (np. względem treści, którą dane osoby oglądały na naszej stronie). Remarketing pozwala na uzyskanie spektakularnych efektów promocji oraz przekonanie i utrwalenie wizerunku naszej marki wśród osób, które już wcześniej miały z nią do czynienia.
Śledź swoje postępy – analiza w Google
Wyniki kampanii, którą prowadzimy w Adsach można cały czas na bieżąco śledzić za pośrednictwem narzędzia Google Analytics. To niezmiernie rozbudowane i profesjonalne statystyki, pokazujące w jaki sposób kształtuje się ruch na naszej stronie, jak przebiega i skąd go pozyskujemy. W ten prosty sposób możemy mieć cały czas pod kontrolą, czy wydatki na promocję w Google są dla firmy opłacalne lub czy może nie byłoby konieczne zoptymalizować już stosowane reklamy.
Kto może korzystać z reklam Ads?
Google Ads tak naprawdę kierowane są do wszystkich, którzy pragną wypromować się i zaistnieć w sieci. Zwiększają wiedzę na temat naszej marki oraz jej rozpoznawalność, tworząc również ruch na naszej stronie lub w sklepie. W ten sposób wpływają na poprawę wyników sprzedażowych. Faktem, który przemawia na korzyść Adsów jest to, że w ich przypadku nie płacimy za same wyświetlenia, a dopiero za kliknięcia. Powoduje to, że nawet jeśli baner lub tekst wyświetlą się milionom użytkowników, zapłacimy wyłącznie za tych, którzy weszli w interakcję i dotarli na naszą stronę. Wówczas już wszystko zależy tylko od nas i tego, co na tej stronie mamy opublikowane.