E-mail marketing wczoraj i dziś – czy jest nadal potrzebny?

Jedni go uwielbiają i wierzą w jego skuteczność, inni nienawidzą i twierdzą, że powinien odejść do lamusa. Mimo to email marketing trzyma się dzielnie i wciąż jest stosowany przez większość dużych i małych przedsiębiorców w naszym kraju. Na przestrzeni lat przeszedł jednak liczne metamorfozy, dopasowując się do aktualnej sytuacji i trendów na rynku handlu i e-handlu. Jak wygląda współczesny e-mail marketing i czy wciąż warto z niego korzystać?

Podstawy i definicja – czym tak naprawdę jest e-mail marketing?

E-mail marketing to jedna z podstawowych form marketingu internetowego, która wykorzystuje jako medium i narzędzie komunikacji pocztę elektroniczną. W jego zakres wchodzi zarówno analiza danych, planowanie kampanii reklamowych, ich realizacja oraz późniejsze kontrolowanie zaistniałych procesów.

Wśród najważniejszych procesów, a zarazem podstawowych etapów, wchodzących w skład e-mail marketingu zaliczają się:

– tworzenie i powiększanie baz adresów poczty elektronicznej;
– zarządzanie tymi bazami;
– tworzenie odpowiedniej, dopasowanej do potrzeb kampanii treści oraz przygotowywanie e-maili;
– wysyłka e-maili;
– nadzorowanie i obsługa wiadomości zwrotnych oraz dalszy kontakt z klientem;
– tworzenie bardziej rozbudowanych kampanii i schematów komunikacyjnych w oparciu o wynik analizy aktualnych działań.

Do czego służy e-mail marketing?

E-mail marketing jest od lat stosowany w naszym kraju oraz na całym świecie. Jego podstawowym zadaniem jest kreowanie lojalności klientów, tworzenie relacji z poszczególnymi odbiorcami, budowanie silnego wizerunku marki.

Najczęstszą formą, w której występuje e-mail marketing są: newslettery, biuletyny, reklamy mailowe oraz dzienniki elektroniczne.
Działania z zakresu promocji tego typu mogą być również elementem bardziej skomplikowanych i rozbudowanych kampanii promocyjnych. Pojawiają się szczególnie w programach lojalnościowych i promocjach dla konsumentów, w których można z pomocą wiadomości mailowych informować klientów o aktualnych promocjach i ofercie. Oprócz tego mogą służyć działaniom z zakresu public relations, komunikacji wewnętrznej, a także niekiedy badaniom marketingowym, dla przygotowania skuteczniejszych metod promocji.

Jak skutecznie prowadzić działania z zakresu e-mail marketingu?

Dawny marketing mailowy polegał na wysyłaniu milionów wiadomości do przypadkowych osób. Współczesne działania są zdecydowanie bardziej precyzyjne, skierowane do wyselekcjonowanych grup, które mogą być daną treścią zainteresowane.

Istnieje kilka podstawowych zasad, których warto przestrzegać, jeśli pragniemy być skuteczni w działaniach mailowych. O czym nie można zapominać?

Podstawą jest nieustanne udoskonalanie

Minęły czasy, gdy wszystko można było robić raz na długie lata. Obecny świat zmienia się dynamicznie, liczy się tu i teraz. Taki też musi być cały content Twojego mailingu. Należy nieustannie sprawdzać wszystkie jego elementy, dopasowując je do grupy docelowej, jej preferencji i potrzeb. W jaki sposób znaleźć najlepsze rozwiązanie? Najskuteczniejsze jest sprawdzanie reakcji samych zainteresowanych, na drodze nieustannych testów.

Podczas testów można mierzyć niemal wszystkie elementy wchodzące w skład wiadomości. Zdecydowanie nie należy ograniczać się wyłącznie do samej treści. Można sprawdzać tematy, call-to-action, elementy graficzne, zdjęcia oraz rozmieszczenie poszczególnych elementów w ramach projektu. Pytaj odbiorców, proś o opinię. To najlepsza droga do uzyskania rzetelnej wiedzy i narzędzi dopasowanych do Twoich indywidualnych potrzeb, których nie znajdziesz w żadnym podręczniku.

Zachęcaj do działania

Tworzenie długiej, monotonnej epistoły, niczym się nie wyróżniającej, jest jednym z największych błędów, które można popełnić. Wysyłając takie wiadomości możesz niestety być pewnym, że nie uzyskasz zbyt wielu odpowiedzi.

Bardzo dobrym wyjściem jest umieszczanie w mailu call-to-action, czyli odsyłacza, który przekieruje czytającego dokładnie w miejsce, w które chcesz go wysłać. Nie można również przesadzać w drugą stronę. Jedno CTA w wiadomości w zupełności wystarcza. Zbyt duża ilość linków sprawia, że odbiorca traci koncentrację na celu. Najczęściej powoduje to znaczące zmniejszenie konwersji.

Mocna treść, która przyciąga

Jeśli sam nie masz talentu do pisania, lepiej znajdź dobrego copywritera, który nie dość, że do mistrzostwa opanował posługiwanie się językiem, to również ma talent do sprzedaży. Obecnie jedną z najbardziej pożądanych umiejętności jest przekazywanie treści w sposób klarowny, przyjazny, a przy tym zachęcający do działania, poprzez emocjonalne zaangażowanie klienta.

Świat jest mobilny

Koniec 2018 roku przyniósł rewolucję w branży e-commerce. W ostatnim kwartale tamtego roku doszło do sytuacji, gdy użytkownicy mobilni byli w przewadze nad tymi, obsługującymi stacjonarne komputery. Przyszłość Internetu leży w telefonach i tabletach, z których korzystamy coraz częściej nie tylko do przeglądania stron, ale też do zakupów i płatności online.

Dlatego też należy pamiętać o stworzeniu mailingów, które będą przyjazne dla użytkowników mobilnych. Wiadomości powinny być w pełni responsywne i na dodatek świetnie wyglądać na małych ekranach.

Zadbaj o najmniejsze detale.

Świat słów, e-maili i relacji biznesowych

Mówi się, że e-mail marketing to melodia przeszłości. Nic bardziej mylnego. To wciąż narzędzie, mające olbrzymi potencjał. Wystarczy tylko wyjść poza sztampowe, spamowe wiadomości, których nikt nie lubi. Kiedy dostajemy pięknie wyglądającego maila, który bez problemu możemy otworzyć na naszym tablecie, a jego tekst wciąga i intryguje, wówczas mamy do czynienia z nowoczesnym marketingiem mailowym. Jesteś gotowy na zmianę i wyjście poza nudną i niechcianą rutynę?