Infografiki – obrazowe dzielenie się wiedzą

0 Comments

Są odbiorcy, którzy cenią sobie tradycyjne reklamy i zawarte w nich przekazy. Są jednak i tacy odbiorcy a jest ich coraz więcej, których oczekiwania stale rosną. Chcą oglądać nowoczesne reklamy internetowe takie, które ich zaciekawią, rozbawią, przykują ich uwagę na dłużej. Dlatego też jeśli firma chce się dobrze zareklamować a przy tym spełniać współczesne oczekiwania odbiorców, powinna stworzyć różne ciekawe infografiki, które będą interesującym przekazem i zachętą do działania. Często porównuje się infografiki do tradycyjnych tekstów reklamowych i można śmiało stwierdzić, że zwykłe teksty wypadają na tle infografik bardzo słabo i nie korzystnie.

Co to są infografiki?

Infografika to wizualny przekaz reklamowy, który obecnie cieszy się ogromną popularnością. Można to na przykład sprawdzić poprzez popularne narzędzie Google do badania popularności danych trendów – Google Trends. Infografika coraz bardziej wypiera tradycyjne teksty oparte o suche fakty i nie ma w tym nic dziwnego. Dla odbiorcy zawsze będzie ciekawszy wizualny przekaz a nie sam tekst, w który musi się szczegółowo wczytywać. Infografika jak sama nazwa wskazuje to treść przedstawiona w sposób graficzny. Ludzki mózg o wiele lepiej przyswaja sobie obrazy niż tekst, nie męczy się tak przy oglądaniu obrazków, jak przy czytaniu. Dlatego też infografiki są tak modne, bo są dla odbiorcy wygodne w odbiorze, a to jest bardzo ważną kwestią. Do tego obrazy dłużej się zatrzymuje w pamięci, niż tekst, dlatego taka reklama na pewno bardziej trafi do odbiorców i na dłużej pozostanie przez nich zapamiętana. Infografiki można sobie stworzyć samemu, można też to zlecić jakiemuś profesjonaliście. Jednak do tworzenia wyjątkowych i unikalnych infografik tak naprawdę nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy ani korzystać z nowoczesnych narzędzi i urządzeń.

Na czym polega fenomen infografik?

Infografiki stały się obecnie bardzo popularne. Można to zauważyć w różnych miejscach w Internecie. Nie służą tylko reklamie, ale też zabawie, rozrywce, pozwalają wyrażać różne emocje. Ale to dzięki nim właśnie, można w zabawny i w innowacyjny sposób zaprezentować nową usługę czy nowy towar. Jednym z najlepszych miejsc do udostępniania infografik, są social media. Co więcej udostępnienie takiego przekazu w social mediach, zapewni efekt wirusowy, bo jeśli odbiorcom przypadnie on do gustu i trafi w ich przekonania, wtedy chętnie udostępnią ten obraz dalej, a ich znajomi także zrobią to samo. W ten sposób nasza infografika będzie krążyła po całym Facebooku albo Instagramie i będzie przynosiła korzyści firmie, która ją stworzyła czy pierwsza udostępniła. Infografiki dobrze się też prezentują na stronach internetowych o profilu prywatnym i firmowym a także na blogach. Infografika może służyć celom reklamowym, może zachęcać do kupienia produktu, skorzystania z danej usługi. Ale może mieć też charakter informacyjny, może zachęcać do zapisania się do bazy e-mailingowej, do Newslettera.

Jak stworzyć infografikę?

Istnieje kilka zasad do których trzeba się zastosować, by stworzyć ciekawą infografikę. Przede wszystkim taki obraz ma być lekki, przyjemny w odbiorze, lekko zabawny i powinien dostarczać informacji na dany temat. Na początek zanim zacznie się tworzyć taki przekaz reklamowy, trzeba zebrać treść, którą chce się w ten sposób z wizualizować. Jednym słowem trzeba ubrać w obraz przekaz do odbiorcy. Do tego przyda się mieć bogatą wyobraźnię i trochę kreatywności. Trzeba określić sobie także cel jaki chce się osiągnąć dzięki infografice. To bardzo ważne, tak samo ważne jak określenie grupy docelowej do której reklama ma trafić. Infografika musi mieć motyw przewodni, tak by była spójna i rzeczowa. Motywem przewodnim może być główny produkt firmy, jej logo, korzyść płynąca z zakupu. Treść która się znajdzie na infografice, ma być jak najkrótsza i zwięzła, bo odbiorca nie chce czytać takiego przekazu, on go chce oglądać. Infografika może się też składać z wykresów, porównań, analiz. Takie infografiki są bardzo interesujące i nie brakuje na nich odbiorców. Po stworzeniu kilku ciekawych infografik, trzeba się zająć ich rozmieszczaniem w Internecie a tym samym reklamą internetową. Jak już wyżej wspomniano, powinny się one znaleźć na stronie głównej firmy a także na jej podstronach, na portalach społecznościowych, na blogach. W tych miejscach zostaną one szybko zauważone i zapewnią większy ruch na stronie firmowej. Infografikę można sobie stworzyć samemu i to całkiem za darmo. Wystarczy do tego tradycyjny program graficzny, łatwy w obsłudze i intuicyjny. Potem należy już tylko zapisać obraz i udostępnić go w określonym miejscu w Internecie. Nie jest to nic trudnego ani skomplikowanego, warto więc samemu spróbować swoich sił w tworzeniu tak ciekawego przekazu wizualnego.

Zanim zacznie się tworzyć własne infografiki, warto podejrzeć jak wyglądają najpopularniejsze infografiki internetowe. Warto zwrócić uwagę na ich wielkość, układ, kolorystykę, grafikę i przekaz tekstowy. Można się nimi śmiało zainspirować, bo dzięki temu zyska się informacje na temat tego, jakie infografiki cieszą się największą popularnością w Internecie i jaki temat poruszają. Reklama w formie infografik, jest dosyć zdecydowana, ale odbiorcy bardzo lubią taką reklamę. Często wywołuje ona u nich różne pozytywne emocje, takie jak radość, rozbawienie, wzruszenie, ciekawość, zainteresowanie itp. A to przełoży się na zainteresowanie stroną, do której te infografiki się odnoszą. Jest to więc idealny przekaz do określonej grupy docelowej, odpowiednio dopracowany spodoba się młodzieży, dzieciom, osobom dorosłym, osobom starszym, obcokrajowcom, różnym grupom lokalnym, kobietom i mężczyznom, ludziom o różnych statusach społecznych i materialnych. Grunt to trafić takim przekazem w oczekiwania odbiorców.