Krótka historia o pozycjonowaniu, czyli skąd to się właściwie wzięło?

Krótka historia o pozycjonowaniu, czyli skąd to się właściwie wzięło?

Dzisiaj nikt nie wyobraża sobie Internetu, bez wyszukiwarek, takich jak najbardziej wszystkim znany Google. Jesteśmy już tak do nich przyzwyczajeni, że korzystanie z nich, weszło nam w nawyk. Wyszukiwarki pozycjonują strony, by podać nam jak najlepsze i najbardziej zbliżone wyniki, do wpisanej przez nas frazy. Google segreguje strony i układa je od tej najbardziej trafnej, do tych najmniej pasujących do naszego zagadnienia. Z tego pozycjonowania zrodziła się cała branża biznesu, nazywana dzisiaj SEO. Ale właściwie kiedy i gdzie to wszystko się zaczęło?

Dawno, dawno temu, za siedmioma górami…

Początki SEO, czyli Serach Engine Optimalization i pozycjonowania, sięgają połowy lat 90tych. To właśnie w tym czasie powstawała wyszukiwarka Google. Jej premiera miała miejsce 1998 roku. Internet był wtedy znacznie, znacznie mniejszy, niż ten, który znamy obecnie. Co ciekawe, w Polsce w 1997 roku, z Internetu korzystało jedynie pół miliona obywateli. Badania mówią, że w 2015 internautów jest już 25 milionów.
Kiedy taki internauta z lat 90tych, łączył się z Internetem, to otwierał stronę jednego z portali. W Polsce najbardziej popularne wówczas były Onet, czy Wirtualna Polska. W Stanach Zjednoczonych, prym wiodło Yahoo. Portale te zaczęły dość szybko się rozwijać, chcąc zaoferować internautom, coraz to lepsze atrakcje i tak powstały serwisy tematyczne, takie jak muzyka. onet. pl. Portale pokroju Yahoo, czy Onetu właśnie, posiadały także katalogi stron. Takie katalogi gromadziły linki, do przeróżnych stron internetowych, w zależności od tematyki. To właśnie wtedy zrodziła się potrzeba wynalezienia wyszukiwarki, która pozwoli ominąć toporne katalogi stron. A jak wszyscy wiedzą, potrzeba, matką wynalazków.
Premiera Google, była dla całego środowiska internetowego, istną rewolucją. Od teraz wystarczyło wpisać słowo kluczowe i ukazywały nam się wyniki najbardziej pasujące do danego słowa. To właśnie wtedy pozycjonowanie, zaczęło pełnić bardzo istotną rolę w wyszukiwarkach internetowych i to właśnie wtedy branża SEO zaczynała stawiać swoje pierwsze, niepewne kroki. To był świeży, niezbadany grunt, który zdawał się przekraczać wyobrażenia ludzi o tym, jak może działać Internet.

Od internetowej prehistorii, do czasów współczesnych.

Dzisiaj branża SEO jest już tak wielką gałęzią biznesu, że mało kto pamięta jej początki. Pamiętać, to może faktycznie i pamiętają, ale ludzie skupiają się dzisiaj na przyszłości branży, a nie na nostalgicznym patrzeniu wstecz. Takie rzeczy jak Google Bomb, nauczyło Google jak radzić sobie z próbami przechytrzenia wyszukiwarki. Dzisiejsze algorytmy Google, są niezwykle skomplikowanymi procesami, które biorą pod uwagę dosłownie setki różnych czynników. Co ciekawe Google zmienia swoje algorytmy średnio 500-700 razy do roku. Pokazuje to, jak bardzo ta branża się zmienia i jak ewoluuje. Od pierwszych algorytmów Google z 1998 roku, do tych obecnych, jest odległość porównywalna, do odległości między ludźmi z epoki kamienia, a ludźmi współczesnymi. Jesteśmy właśnie świadkami postępu i ewolucji technologii.