Krótko o różnych emocjach w marketingu

Marketing internetowy jest bardzo skomplikowaną kwestią i bardzo szeroką. Dzieli się na wiele różnych form, z których korzysta się według własnych potrzeb. Jedno jest pewne, jeśli reklama będzie stworzona niechlujnie, nie będzie nikogo interesowała. Dlatego nad każdą reklamą trzeba solidnie popracować, dopracować ją w każdym szczególe, tak by spełniała swoje główne zadanie, czyli zachęcała do skorzystania z danej oferty. Reklamować można w dzisiejszych czasach dosłownie wszystko. Reklamują się sklepy internetowe, portale społecznościowe, blogi firmowe i prywatne, fora dyskusyjne i różne strony firmowe. Na czym jednak powinna polegać dobra reklama, by zwróciła uwagę potencjalnych odbiorców? Jakie powinna mieć wytyczne i czym powinna się przede wszystkim rządzić?

Emocje w reklamie – o co chodzi?

Aby reklama trafiła do odbiorcy i została przez niego dobrze odebrana, musi być emocjonalna. O co w tym jednak chodzi? Otóż ludzie reagują w różny sposób na reklamy, które do nich docierają. Jeśli reklama składa się z samych suchych faktów jest zwykłym postem reklamowym, który tylko ma charakter informacyjny, to z pewnością taka reklama mało kogo zainspiruje do odzewu. A każdemu reklamodawcy zależy na pozytywnym odbiorze jego reklamy, każdy chce uzyskać odzew w postaci zainteresowania się odbiorcy reklamą i chęcią skorzystania z danej oferty. Dlatego też by przyciągnąć uwagę potencjalnego odbiorcy, trzeba stworzyć reklamę emocjonalną, która wpłynie na uczucia odbiorcy. Oczywiście zadaniem reklamodawcy jest stworzenie reklamy pozytywnej, która wywoła też pozytywne uczucia u odbiorcy. Dlatego w reklamach nie ma uczuć depresyjnych, smutnych, żałobnych, są za to uczucia radości, poczucia bezpieczeństwa, szczęścia, zrelaksowania, podniecenia, wzruszenia itp. Uważa się nawet, że dobrze ulokowane emocje w reklamie, są w stanie sprzedać dosłownie wszystko. I jest w tym sporo racji.

Jak wykorzystać różne emocje w reklamie?

Bardzo ważne jest to, by umieć dobrze rozplanować emocje w danej reklamie. Przede wszystkim trzeba określić grupę odbiorców, do których reklama ma trafić. Trzeba wyobrazić sobie potencjalnego odbiorcę, jego profil i charakter. To jakie uczucia nim rządzą i jakie uczucia są dla niego ważne. Trzeba się wczuć w jego postać, przekonać się jakimi emocjami się na co dzień rządzi i co ma na niego największy wpływ. Dopiero wtedy można zacząć tworzyć reklamę, bo będzie ona skierowana do odpowiednich ludzi. Aby reklama oddziaływała emocjonalnie na odbiorcę, nie może składać się tylko z faktów. Musi zawierać emocje a więc musi opowiadać jakąś historię. To w marketingu fachowo nazywa się storytelling. To profesjonalne narzędzie marketingowe, które właśnie bazuje na opowiadaniu historii o danym produkcie, która trafi prosto w serce odbiorcy. Storytelling ma pobudzać wyobraźnię odbiorcy, ma pomóc zapaść w pamięć reklamie odbiorcy, no i przede wszystkim ma oddziaływać pozytywnie na jego uczucia. Opowieść zawarta w reklamie, nie ma być długa ani skomplikowana, ale musi mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie, tak by była to spójna reklama i dobrze się ją oglądało.

Wpływ kolorów na emocje rządzące odbiorcami

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne są kolory zawarte w reklamie. To one w dużym stopniu wpływają na nastrój odbiorcy i w różny sposób na niego oddziałują. Niektóre kolory i ich odcienie, pobudzają odbiorcę do działania, inne go wyciszają i wprawiają w nostalgiczny nastrój, jeszcze inne mogą go całkowicie zdołować, a to nie jest celem żadnej reklamy. Bardzo popularnym kolorem, który często jest używany w reklamach, jest czerwień. Jak wiadomo jest to kolor silnie pobudzający, dzięki niemu wzrasta ciśnienie krwi i zwiększa się tętno. Ten kolor wywołuje silne emocje u odbiorcy, pobudza go do działania, w tym wypadku do zakupu produktu. Z kolei kolor błękitny, pobudza działanie mózgu a jednocześnie uspokaja ciało. Jest to kolor, który sprzyja przemyśleniom. Kolor zielony jak wiadomo jest kolorem relaksacyjnym. Duża zawartość zieleni w reklamie, uspokaja, relaksuje, wprawia w dobry nastrój, zapewnia poczucie bezpieczeństwa i do tego wzmaga kreatywność a to także sprzyja chęci kupowania nowych produktów, które są oferowane w reklamie internetowej. Kolor czarny to kolor kojarzący się z elegancją. Jeśli ktoś ceni sobie elegancję ponad wszystko, to produkty w tym kolorze, które znajdą się w reklamie internetowej, na pewno go zainteresują i z chęcią je zakupi. Kolor żółty to kolor nadziei i radości, to kolor bardzo optymistyczny zaś umieszczenie koloru fioletowego w reklamie, zapewni chęć kupienia czegoś luksusowego, co podniesie status życia i wpłynie na zamożność.

Emocje odgrywają bardzo dużą rolę w reklamach, nie jest jednak tak łatwo je w nich umieścić. Każda reklama musi więc być dobrze przemyślana, powinna ona być skierowana do konkretnych odbiorców a jednocześnie zapewniać efekt wirusowy, tak potrzebny każdej reklamie. Reklama bardzo emocjonalna, przykuje zainteresowanie klienta, na pewno wpłynie pozytywnie na jego uczucia. A klient zadowolony, zrelaksowany podczas oglądania reklamy, w dobrym nastroju, chętniej zapozna się z ofertą danej firmy czy sklepu internetowego i chętniej skorzysta z tej oferty. Nic więc dziwnego, że tak popularny stał się storytelling w marketingu i każdy poważny reklamodawca, tworzy reklamy w oparciu o to narzędzie internetowe. Dzięki temu można trafić do dużej grupy odbiorców na całym świecie, a poza tym zbudować markę, zdobyć popularność i rozgłos. Niektóre reklamy na długo zapadają w pamięć odbiorcom, bo w bardzo dużym stopniu wpłynęły one na ich uczucia. To pokazuje właśnie, jak ważne jest dodawanie emocji do reklam, jak bardzo one powinny na nich bazować. Bo dzięki temu reklama będzie pozytywnie odebrana i będzie przynosiła zyski na dłuższą metę.