Pokaż się w Internecie – sposoby na reklamę w sieci

Podjąłeś decyzję o założeniu własnego biznesu i wypełniłeś wszystkie niezbędne dokumenty. Masz już stacjonarną siedzibę i powoli rozkręcasz działania. Wszystko idzie w dobrym kierunku, ale czujesz, że przydałaby się większa grupa klientów, korzystających z Twoich usług lub kupujących Twoje produkty. Gdzie i w jaki sposób ich znaleźć? Odpowiedź jest prosta: w Internecie.

Świat realny i świat wirtualny w kooperatywie

Współcześnie trudno wyobrazić sobie świat bez dostępu do sieci. Korzystamy z niej w pracy, szukamy w niej rozrywki w domu, załatwiamy sprawy urzędowe lub płacimy rachunki. Rzeczywistość wirtualna pochłania znaczącą część naszego czasu w ciągu dnia. Badania pokazują, że grupa aktywnych użytkowników Internetu w naszym kraju to już obecnie niemal 17 milionów osób. Dodatkowo spośród nich coraz większy odsetek stanowią osoby korzystające z urządzeń mobilnych. Pod koniec zeszłego roku doszło wręcz do sytuacji, że ilość internautów, przeglądających zasoby sieci na telefonach i tabletach, była większa niż w przypadku stacjonarnych komputerów.

Świat się zmienia, ludzie są dynamiczni i pragną dostawać informacje tu i teraz. Trudno zatem wyobrazić sobie promowanie swojej nowoczesnej firmy wyłącznie tradycyjnymi kanałami ze świata realnego.

Jak zaistnieć w Internecie, żeby klienci chętniej odwiedzali Twój sklep lub chcieli zlecać Ci konkretne usługi? O tym opowiemy poniżej.

Cele kampanii online

Na początku zastanówmy się do czego w ogóle wykorzystać promocję w sieci. Może ona mieć różne funkcje – służyć promocji nowej marki lub produktów, ugruntowywaniu pozycji na rynku, budować silną markę osobistą oraz sprzedawać. Coraz więcej istnieje opcji i kanałów (również w social mediach), które umożliwiają aktywną sprzedaż produktów.

Rodzaje reklam

Do wyboru mamy różne możliwości, z których każda pomoże rozwinąć markę w nieco inny sposób.

Zapłać za kliknięcie – standardowe kampanie internetowe

Do podstawowych rodzajów sposobów promocyjnych, po które warto sięgnąć należą reklamy typu PPC, czyli z ang. Pay Per Click, dostępne choćby z poziomu samej wyszukiwarki (np. AdWords), w przypadku których mamy kontrolę nad kosztami, możemy je zoptymalizować i z pomocą odpowiednich filtrów dotrzeć do interesującej nas grupy.

Pozycjonuj, optymalizuj i promuj – różnice między SEO a SEM

Drugim sposobem promocji w sieci jest SEO a jeszcze szerzej mówiąc SEM. Czym się one od siebie różnią? SEO, mówiąc najprościej to wszystkie działania, mające na celu optymalizację naszej witryny pod działanie wyszukiwarek. Wchodzi w jego zakres bardzo wiele zagadnień, związanych z technicznymi aspektami strony internetowej (poprawa błędów w kodzie, danych meta), optymalizacja treści (tekstowej i graficznej) z zastosowaniem odpowiednich fraz kluczowych, analiza linków wewnętrznych itp.

Z kolei SEM to działania na szerszą skalę, które obejmują zarówno optymalizację, jak i pozycjonowanie naszej strony na zewnątrz. Najczęściej jest to związane z pozyskiwaniem dobrej jakości, mocnych linków, prowadzących do naszego serwisu z innych witryn. Ich ilość oraz poziom stron z odsyłaczami wpływa w znaczący sposób na pozycję w Google oraz na to, jak widzą nas użytkownicy i roboty największej wyszukiwarki na świecie.

Wirtualna rzeczywistość i społeczność social mediów

Oprócz kampanii PPC i SEM nie można również zapominać o głównej władzy współczesnego Internetu, czyli o social mediach. Najpopularniejszym portalem w naszym kraju wciąż pozostaje Facebook, który pozwala na prowadzenie szeregu działań marketingowych w celu pozyskiwania ruchu bezpłatnego (organicznego) i płatnego (materiały sponsorowane).

W zależności od potrzeb firmy i precyzyjnego określenia celów tworzy się inne rodzaje contentu, angażującego czytelników. Mogą to być tradycyjne posty, materiały z pokazami zdjęć lub najpopularniejsze ostatnio video. Mądrze prowadzony kanał w social mediach może przełożyć się na znaczący wzrost świadomości naszej marki, ale również na większa konwersję i sprzedaż naszych produktów. A przecież właśnie o to nam chodzi.

Niedawno opublikowane badania pokazują, że ponad 60% użytkowników mediów społecznościowych udostępnia materiały i opinie, a aż 76% deklaruje, że pozytywne zdanie na temat danego produktu lub usługi któregoś ze znajomych w sieci, wpływa na ich decyzje zakupowe oraz zdanie na temat danej marki. Ponadto stwierdzono, że nieobecność firmy w social mediach jest postrzegana negatywnie przez sporą grupę użytkowników (powyżej 25%).

Do czego oprócz budowania wizerunku i ewentualnej sprzedaży mogą przydać się media społecznościowe? To fenomenalny sposób na budowanie bazy danych do dalszych działań marketingowo-promocyjnych.

e-mail marketing wiecznie żywy

Choć wydawać by się mogło, że jego najlepsze czasy dawno już minęły, to jednak wciąż akcje mailingowe stanowią spory procent promocji większości skutecznych firm. Oprócz standardowych, niesprecyzowanych działań, czyli wysyłania wiadomości do wszystkich, bez względu na ich preferencje, zastąpiły go jednak działania mocno skanalizowane do konkretnej grupy odbiorców.

Niektórzy decydują się nawet na prowadzenie drogą mailową wyłącznie remarketingu, czyli działań skierowanych do ludzi, którzy odwiedzili już naszą stronę, byli zainteresowani produktem, ale z jakiegoś powodu nie doszło wówczas do konwersji. Reklama tego typu jest niezmiernie skuteczna – utrwala wizerunek firmy, powoduje, że część osób, mimo wcześniejszych wątpliwości, powraca do sklepu i dokonuje zakupu.

Świat możliwości

Reklama w Internecie to obecnie konieczność, aby zaistnieć na rynku. Należy pamiętać, że to fenomenalne narzędzie, dające wiele rozmaitych możliwości promocyjnych. Mając dokładnie określone potrzeby marki oraz wiedzę, kim są i czego potrzebują nasi klienci, jesteśmy w stanie skutecznie dotrzeć do nowych użytkowników, dla których usługi naszej firmy mogą być przydatne. Działania z zakresu Google AdWords, pozycjonowania stron, aktywności w social mediach oraz e-mail marketingu pozwalają na budowanie silnej marki, która będzie przynosić zyski oraz nieustannie się rozwijać.