Profesjonalny copywriting a e-biznes

Jak Cię widzą, tak Cię piszą – mówi stare, polskie przysłowie. W przypadku współczesnego biznesu można z powodzenie odwrócić tę treść i stwierdzić: Jak Cię piszą, tak Cię widzą. Treść, która pojawia się na stronach internetowych, na blogach, w sklepach oraz w ramach e-mail marketingu może być źródłem dochodu sama w sobie. Zapytacie w jaki sposób? To magia profesjonalnego copywritingu biznesowego. Co to takiego i jak z niego korzystać?

Historyczne początki copywritingu

Pisanie towarzyszyło biznesowi od wielu lat, przyciągając artystyczne dusze, które z pomocą słów potrafiły przekonać klientów do zakupów. Szczególnie ceniono tego typu talenty w czasach, gdy nie było jeszcze telewizji i duża część reklam składała się przede wszystkim z tekstu.

Copywriting zajmuje się pisaniem na potrzeby publikacji oraz do sloganów reklamowych. To dziedzina niezmiernie zróżnicowana, gdyż może obejmować pisanie bloga na potrzeby firmy obuwniczej, jak również wymyślanie haseł reklamowych dla Coca Coli.

Copywriter – MacGyver tekstu

Copywriter tworzy teksty na potrzeby telewizji, radia czy filmu (scenariusze spotów reklamowych), treści internetowych (bannery reklamowe, teksty na strony internetowe, mailingi), a także ulotki i katalogi.

Oprócz zdolności do ładnego i poprawnego ubierania idei w słowa, profesjonalny copywriter musi być w stanie wczuć się w potrzeby klienta, do którego dana treść jest adresowana i stworzyć dedykowany dla niego przekaz.

Powinien on wyróżniać się szeregiem cech, które pozwalają na osiągnięcie sukcesu w tej branży. Podobnie jak nie każdy stworzy wiekopomne dzieło sztuki, tak i nie każdy jest w stanie złapać klientów za serce i sprawić, że kupią dany produkt. Jaki powinien być zatem prawdziwy copywriter?

Wiedza teoretyczna i praktyczna z marketingu i SEO

Podstawowym sformułowanie, które często pojawia się w przypadku rozmów o współczesnym copywritingu na potrzeby Internetu są słowa i frazy kluczowe. Są to zwroty o szczególnym znaczeniu, najczęściej wyszukiwane przez użytkowników, które wpływają na poprawę pozycjonowania strony. Stąd też dobry copywriter musi mieć również nieco wiedzy z zakresu SEO, którą umiejętnie połączy z marketingiem.

Zaciętość godna naukowca

Kiedy pisze się artykuł na dany temat, aby zaciekawił odbiorcę, trzeba włożyć w to sporo wysiłku i umiejętności. Niekiedy potrzebna jest głęboka kwerenda, która pozwoli zwiększyć zakres wiedzy, znaleźć ciekawostki i sprawić, że przekaz nabierze życia, będzie wciągający i unikatowy. A niepowtarzalność treści jest równie ważna dla żywych użytkowników, jak i robotów i może wpływać w znaczący sposób na pozycję strony w rankingach Google.

Poprawny i znający zasady

Wielość obecnie publikowanych treści i szybkość działania sprawiają, że często w sieci pojawiają się teksty pełne błędów i nielogiczności. Stylistyka kuleje, występują błędy ortograficzne i merytoryczne. Czy widząc tyle niedoskonałości, naprawdę macie ochotę kontynuować lekturę? Odpowiedź jest raczej negatywna. Dodatkowo słabej jakości teksty obniżają pozycję witryny, a także znaczenie i wiarygodność marki w oczach klientów. A to już spora strata, którą naprawdę trudno później nadrobić.

Tworzę, więc jestem

Copywriter to trochę magik, który potrafi stworzyć coś albo z niczego, albo z bardzo wielu niekoniecznie pasujących do siebie na początku kawałków. Potrzebuje nieustannego stymulowania umysłu, żeby zachować kreatywność, która pozwoli na tworzenie ciekawej, nie nużącej i wciągającej treści.

Myślę i czuję, więc piszę

Czasami sama analiza i wiedza nie wystarczają. Aby końcowy przekaz miał sens trzeba umieć dopasować go do potrzeb ostatecznego odbiorcy. To przecież jego mamy przekonać i pokazać mu nowe oblicze danej usługi lub przedmiotu, dzięki którym stwierdzi, że są mu one potrzebne. Same zdolności do pięknego ubierania pomysłów w słowa raczej nie wystarczają w takiej sytuacji. Trzeba umieć wczuć się w klienta, zobaczyć świat jego oczami. Wówczas zdecydowanie łatwiej o sukces.

Z tym też zagadnieniem wiąże się umiejętność dostosowania stylu, słownictwa i całego przekazu do konkretnego czytelnika. Zupełnie inaczej pisze się opis biżuterii w sklepie online, niż opowiada o ofercie sklepu z częściami samochodowymi. Jeśli język nie zostanie dopasowany, strona nie będzie wiarygodna dla czytelników, zacznie pobrzmiewać fałszem, a tego przecież nikt nie lubi.

Klątwa lekkiego pióra

To zwrot pojawiający się w niemal każdej ofercie pracy przeznaczonej dla osób piszących. Co tak naprawdę oznacza? Połączenie poprawności językowej, swobody wypowiedzi, która będzie przyjemna w odbiorze. Czy to dużo? Jak już wcześniej zauważyliśmy, samo pióro nie sprawi, że przekonamy do siebie kogokolwiek. Stanowi jednak świetną bazę do dalszej pracy nad umiejętnościami pisarskimi i copywriterskimi.

Copywriter – jeden z filarów reklamy w sieci

Znalezienie dobrego copywritera, który posiadałby wszystkie lub choćby większość z wyżej wymienionych cech, nie należy do najprostszych. Nie jest jednak niemożliwe.

Jakie są zalety dobrego copywritingu dla promocji w sieci? Naprawdę trudne do przecenienia. Nie da się nawet w pierwszej chwili wyobrazić sobie, jak bardzo opiera się na tekście nasza promocja i przekaz marketingowy. Bez odpowiednio i profesjonalnie przygotowanych komunikatów, bez dobrych opisów oraz ciekawych artykułów, niemal niemożliwym jest, żeby przykuć uwagę czytelników i potencjalnych klientów. A z kolei bez tekstów unikatowych, wysokiej jakości z dobrze zastosowanymi słowami kluczowymi, trudno myśleć o przekonaniu do naszej witryny robotów Google. Bez dobrego copywritera zatem nie zyskamy ani nowych klientów online, ani nie znajdziemy się wysoko w rankingach Google. A to już prawdziwa katastrofa dla e-biznesu.