SEO i SEM – co je łączy?

Tworzenie reklam w Internecie stało się wręcz niezbędne, żeby dana marka mogła zaistnieć i być dostrzeżona. Stosuje się różnorodne metody promocji, jednakże zawsze podstawowym kanałem marketingowym jest strona internetowa firmy. Powinna być ona dobrze zaprojektowana i przyjazna dla użytkownika, a także generować ruch. W jaki sposób to osiągnąć? Służą do tego narzędzia SEO i SEM. Warto zatem poznać zastosowanie obu sposobów działania oraz dowiedzieć się, czym tak naprawdę się różnią.

Zacznij od pozycjonowania

Wiele osób w naszym kraju myli pojęcie SEO z SEM. Wystarczy jednak poznać definicje obu, żeby zrozumieć, na czym tak naprawdę polegają.
SEO to skrót od angielskiej nazwy Search Engine Optimization, oznaczający optymalizację strony internetowej. Tym mianem określa się wszystkie procesy, mające na celu poprawę wyglądu i funkcjonalności strony. Jest to niezmiernie żmudny i długofalowy proces, który może trwać kilka tygodni lub miesięcy.

W jaki sposób się go realizuje? Poprzez odpowiednio dopasowane strategie i taktyki, sprawiające, że strona staje się bardziej widoczna dla internetowych wyszukiwarek. Drugim aspektem działania jest poprawa parametrów witryny, żeby łatwiej i szybciej mogła być ona odnaleziona przez wyszukiwarkę.

Procesowi optymalizacji podlega wiele różnych elementów na stronie.

Optymalizacja kodu strony

Działania SEO mogą dotyczyć różnych elementów. Jednym z pierwszych działań jest poprawa kodu strony. Może mieć ona na celu skrócenie czasu ładowania strony, poprawienie jej pozycji wyświetlania w wynikach wyszukiwania, a także sprawienie, że będzie ona zgodna ze ogólnymi standardami.

Poprawa treści

Podstawą każdej strony internetowej jest treść. Bez dobrego contentu raczej nie można nawet marzyć o wysokich pozycjach w Google. W osiągnięciu lepszych wyników może pomóc optymalizacja treści naszej witryny. Zazwyczaj wiąże się ona z poprawą meta danych, ale również tekstów widocznych dla użytkownika, odwiedzającego kolejne podstrony. Jaka powinna być zawartość każdej z nich?

Przede wszystkim dobrze przygotowany pod SEO tekst musi zawierać słowa kluczowe, dobrane we właściwy sposób. Warto pamiętać, że zbyt ogólne, nie będą przydatne w procesie pozycjonowania, ponieważ są za bardzo konkurencyjne i działania SEO w ich przypadku wiązałyby się z olbrzymim nakładem pracy przez dłuższy czas, bez gwarancji ostatecznego sukcesu.

Dlatego niekiedy lepiej dokładnie przeanalizować rynek i zabiegi konkurencji, żeby znaleźć mniej konkurencyjne frazy, które pomogą wejść do pierwszej 10 Google w znacznie prostszy sposób.

W przypadku treści na stronach www należy również wystrzegać się tak zwanego duplicate content. Jest to po prostu treść powielona wewnątrz serwisu lub skopiowana z innej strony internetowej. W tym ostatnim przypadku oprócz obniżenia pozycji w Google, może się to również wiązać z odpowiedzialnością karną, jeśli nie mamy zgody na wykorzystanie cudzej własności intelektualnej. Dlatego też należy dokładać wszelkich starań, aby wszystkie treści na stronie – opisy, zakładka o nas, wpisy na blogu itp., były zawsze autorskie, a przy tym ciekawe dla użytkownika i przydatne dla robotów Google.

Linki wewnętrzne pod kontrolą

W temacie pozycjonowania zazwyczaj mówi się o pozyskiwaniu linków zewnętrznych. W przypadku optymalizacji strony, należy jednak sprawdzić również wszystkie odnośniki wewnątrz naszej witryny. Mogą to być linki do strony głównej lub sposoby do nawigacji użytkownika po kolejnych podstronach, żeby zwiększyć jego zaangażowanie.

Optymalizacja w ich przypadku polega na sprawdzeniu, czy wszystkie działają poprawnie oraz ewentualnym dodaniu ich tam, gdzie są nieobecne lub zmniejszeniu ich ilości, jeśli pojawiło się ich zbyt wiele na jednej z podstron.

SEM – pozycjonowanie bez tajemnic

Kiedy już zoptymalizujemy stronę i sprawimy, że działa ona szybciej i sprawniej, wówczas możemy przejść do kolejnych faz SEM, czyli Search Engine Marketing. W zakres SEM wchodzą wszystkie działania promocyjne, mające podnieść pozycję danej strony. Jej elementem jest również wcześniej omówione SEO, które zazwyczaj powinno stanowić sam początek pracy przy pozycjonowaniu strony internetowej.

Oprócz optymalizacji w skład SEM wchodzi również pozyskiwanie ruchu zewnętrznego do witryny, poprzez umieszczanie linków do niej w bazach linków, w katalogach oraz na rozmaitych stronach.

Jeszcze kilka lat temu jakość linków nie miała większego znaczenia. Liczyła się głównie ich ilość. Obecnie zdecydowanie lepiej jest odbierane przez roboty Google, jeśli do witryny prowadzą wyłącznie odnośniki wysokiej klasy, pochodzące z solidnych portali tematycznych, blogów oraz stron branżowych, na których można wykupić publikację artykułów sponsorowanych.

Z czego wynika tak duże znaczenie ruchu powodowanego przez działania SEM? Jest on głównie skierowany na użytkowników wyszukiwarek. Kiedy któryś z nich poszukuje konkretnej informacji, zazwyczaj wpisuje kombinację słów kluczowych w pasku wyszukiwania. Kliknięcie na któryś z wyników, zwiększa w znaczący sposób możliwość konwersji. Dzięki temu wzrasta znaczenie witryny i zamieszczonych na niej treści oraz jej wiarygodność dla Google.

SEM i SEO w służbie promocji Twojego biznesu

SEO i SEM to dwa oblicza działań, mających na celu wypromowanie naszej strony. Odbywa się ono w stosunku do żywych użytkowników oraz robotów Google. Dla pierwszej grupy oznacza to szybciej ładującą się stronę, pełną profesjonalnie stworzonej i pomocnej treści. Dla drugiej możliwość przejścia przez wszystkie podstrony, bez znalezienia zdublowanej treści oraz wadliwych linków. W ten sposób budujemy solidną witrynę – solidnie zoptymalizowaną i wysoko wypozycjonowaną.